10 věcí, na které nezapomenout při plánování svatebního cateringu

Blog | 05. 09. 2023 | doba čtení cca: 5 min.

Láska prochází žaludkem a na svatbě to platí dvojnásob. Plánujete událost, na kterou budete vzpomínat celý život, a dobrý catering vám pomůže tento den proměnit v nezapomenutelný. A to nejen pro vás, ale i pro vaše hosty. Na vaši svatbu se buď může vzpomínat jako na na ten nejvyladěnější gastronomický zážitek, nebo jako na hladovou svatbu. A aby se tohle nestalo, musíte vybrat správnou firmu, která vás plánováním svatebního cateringu provede a bezchybně ho pro vás zajistí.

 

 

1. Mám vůbec možnost výběru?

Chystáte se vrhnout do hlubin internetu, abyste vybrali toho nejlepšího dodavatele jídla na vaši svatbu? Zjistěte si nejdříve, jestli je to vlastně vůbec potřeba. Některá svatební místa mají totiž nasmlouvanou výhradní cateringovou firmu a přes tu nejede vlak. Pak máte o výběr postaráno a můžete překročit k dalšímu kroku.

Pokud vámi vybrané svatební místo svojí výhradní cateringovou firmu nemá, zeptejte se majitelů na doporučení. Většinou dostanete kontakt na 2 - 3 firmy, které se na svatebním místě opakují a dobře se s nimi spolupracuje. Výhodou je, že se vám zúží výběr a můžete věřit tomu, že to jsou firmy osvedčené. Žádný majitel svatebního místa vám totiž nedoporučí firmu, za kterou by nedal ruku do ohně. Vsází totiž i svou reputaci.

 

2. Dejte si s cateringovou firmou schůzku. Vyplatí se vám to!

Narazíte na spoustu cateringových firem, které vám do e-mailu pošlou cenové nabídky pro 3 varianty svatebního menu i s cenami, které si pouze vynásobíte počtem hostů a máte hotovo. Otázkou ale je, jestli to takto chcete. Je to přece váš den a chcete ho mít přesně podle svých představ. Nechcete být pouze položkou na nekonečném seznamu takovéto svatební “fabriky”. Proto si s cateringovou firmou domluvte schůzku. Na ní proberete vaše požadavky a různé možnosti. A že nevíte, co chcete? Pokud jednáte s profíky, tak to není problém. Provedou vás přípravou ani nemrknete. Jen se nenechte odradit tím, že z první schůzky odejdete s víc otázkami, než jste na ní přišli. Doma si v klidu rozmyslíte odpovědi a pak už půjde plánování jako na drátkách.

 

3. Svatba pro 30, nebo 120 osob? Je v tom velký rozdíl!

První věc, kterou byste si měli ujasnit, je pro kolik hostů svatbu plánujete. Pokud totiž naplánujete menu pro 100 osob, ale ve výsledku budete mít hostů pouze polovinu, nestačí pouze vydělit množství jídla 2. Je nutné upravit celé menu, aby poměr počtu chodů a množství jídla vyhovoval. 

Stejně tak důležité, jako znát počet hostů, je vědět o jejich potravinových požadavcích a intolerancích. Máte mezi hosty vegetariány nebo dokonce vegany? A co takhle alergie na lepek, laktózu nebo třeba ořechy. Tohle všechno se při plánování menu dá snadno vyřešit, pokud se to ale dozvíte pár dní před obřadem, ani ta nejlepší dodavatelská firma už nic moc nenadělá. 

Naše rada: Při rozesílání pozvánek určete datum, do kdy vám hosté mají dát vědět, zda přijdou a jestli si přivedou doprovod. A rovnou se jich zeptejte, zda mají nějaké potravinové alergie nebo speciální požadavky na jídlo.  

Naše rada č. 2: Při určování počtu hostů nezapomeňte započítat sami sebe (ani se neptejte, jak často se to stává) a také dodavatele, kteří s vámi budou během celé svatby. Myslíme tím fotografa, kameramana, jejich asistenty apod. S těmi všemi se s jídlem musí počítat.

 

4. Servírovaný oběd, nebo raut? To je, oč tu běží!

Svatební trendy posledních let se od servírovaných obědů spíše odklánějí. To ale neznamená, že je na nich něco špatného. Jen si dejte pozor na pár věcí:

Víte, že chcete oběd formou rautu, ale přeci jenom byste rádi, aby se nejdříve všichni posadili, vyslechli si přípitky a věnovali novomanželům pozornost? Pak není nic jednoduššího, než pro hosty připravit společný předkrm, nebo polévku, a zbytek oběda naservírovat formou rautu.  

Pokud se rozhodnete čistě pro raut, je dobré odlišit nabídku obědového a večerního rautu, aby nebyla celý den nabídka jídla stejná. Večer můžete zapojit třeba grilování nebo rožnění.

Naše rada: Milujete šunkové rolky s křenovou šlehačkou, ale nejste si jistí, jestli to náhodou není už tak trochu “oldschool”? Není! Je to váš den a je tedy jen na vás, co chcete svým hostům naservírovat. A mimochodem … co takhle vějířky z plátků medové šunky od kosti s pěnou z čerstvého křenu a šlehané smetany s okurkovým gelem a banketovým rohlíčkem … to zní už skoro jako fine dining, ne?

 

 

5. Půlnoční překvapení

Oběd je už dávno fuč, večerní raut je v plném proudu, ale už na něm není co nového objevit? To je ideální čas na tzv. “půlnoční oživení rautu”. Nefixujte se na slovo půlnoční, je jedno, jestli bude hostům předloženo ve 21 hodin nebo o půlnoci. Jde o to, že ještě jednou přijde na raut nějaká novinka, která potěší mlsné jazýčky, promastí žaludky před večerní pijatikou a hlavně znovu přitáhne hosty k rautu. Velmi oblíbenými kandidáty na toto “překvapení” jsou například tatarák, mírně pikantní gulášek, nebo třeba miniburgery.

 

 

6. Bez dortu to není svatba!

Co by to bylo za svatbu bez svatebního dortu a sladkého baru? Pokud máte svého oblíbeného cukráře a z hlavy vyjmenujete 5 jeho dezertů, které va vaší svatbě nesmějí chybět, tak máte vyhráno. Zjistěte si, jestli má volný termín a požádejte ho o cenovou nabídku na svatební dort a sweet bar. Jen se nezapomeňte ujistit, že v ceně je  zahrnuta i doprava na místo konání svatby.

Pokud ale takto jasno nemáte, zkuste se zeptat vámi vybraného cateringu, jestli mají i cukráře, který by vám upekl svatební dort. Mít na víc věcí jednoho dodavatele vám usnadní koordinaci během vašeho samotného velkého dne.

Naše rada: Bojíte se, aby vám cateringová firma neslíbila dort jen proto, aby dostala zakázku? Firmu, která zajišťuje svatební dorty, poznáte jednoduše. Vyptá se vás totiž na všechno do podrobností. Jaký by měl být krém, jaký korpus, budeme prokládat ovocem, nebo promazávat slaným karamelem? Vysvětlí vám, jaký je rozdíl mezi naháčem a polonaháčem. Můžete také požádat o schůzku přímo s cukrářkou, která bude dort připravovat a vy se na všem domluvíte s ní. A pokud si pořád ještě nejste jistí, můžete požádat o ochutnávku. Jen pozor, tato služba bude jistě zpoplatněna.

 

 

7. Co se bude pít? A kdo to bude platit?

Jednou z nejnákladnějších položek v kalkulaci svatebního cateringu budou bezpochyby nápoje. Na to je potřeba se připravit. Není ale nutné, abyste za své hosty hradili veškeré nápoje. Standardně novomanželé hradí pivo, víno a nealkoholické nápoje. Co se týče míchaných koktejlů, tvrdého alkoholu a dalších specialit, je několik možností:

Pokud zvolíte variantu, kdy budou hosté část nápojů hradit sami, je vhodné je na to upozornit a zjistit pro ně, jestli bude možná platba kartou, nebo pouze v hotovosti.

Určitě vás napadne varianta, že můžete ušetřit, pokud si nápoje zajistíte sami. Tato možnost tady vždy je, ale ne všechny cateringové firmy ji akceptují. Pokud vám dodavatel dovolí zajistit si vlastní nápoje, ověřte si zda:

Naše rada: Než se rozhodnete, že si zajistíte nápoje svépomocí, vyslechněte si návrh cateringové firmy. Může se totiž stát, že vám předloží takovou nabídku, která bude cenově přijatelná, bude pro vás bez práce a navíc se zbavíte rizika že nakoupíte 60 lahví červeného vína, vypijí se 2 a zbytek vám zbyde na hodně zimních večerů.

 

8. Neplaťte zbytečně dvakrát.

Než půjdete na schůzku s cateringovou firmou, zjistěte si, co všechno je v ceně pronájmu svatebního místa. Někde jsou totiž v ceně stoly, židle, rautové stoly, ubrusy, nádobí, skleničky, vybavení rautu apod.

To všechno vám totiž cateringová firma nabídne (nebo aspoň ta kvalitní by měla), ale je holý nesmysl platit za toto vybavení dvakrát. Pokud je tedy v ceně pronájmu svatebního místa, neváhejte a tuto nabídku odmítněte. Je ale potřeba počítat s tím, že pokud cateringová firma nepracuje se svým vybavením, nemůže za něj nést odpovědnost. Zeptejte se tedy pronajímatele, co se bude dít, pokud se v polovině akce rozbije výčepní zařízení s chlazením na pivo. Zajistí opraváře? Mají náhradní zařízení? Je na místě někdo, kdo tuto situaci vyřeší? 

 

 

9. Drobnosti, které dokážou znepříjemnit svatební den i posvatební ráno.

Existuje spousta maličkostí, na které musíte při plánování svatby myslet. Jen pro představu uvedeme několik příkladů:

A v tomto výčtu by šlo pokračovat skoro do nekonečna. Důležité je nejen na tyto otázky znát odpovědi, ale mít je i písemně. Doporučujeme s každým dodavatelem, který se na vaší svatbě bude podílet, mít podepsanou smlouvu, nebo alespoň po e-mailu odsouhlasenou objednávku, kde bude přesně vyjmenováno, za co je daný dodavatel odpovědný a co po něm můžete požadovat. 

Může se to zdát jako zbytečná byrokracie, ale ráno po svatbě nechcete řešit, že v 10 hodin musíte opustit svatební místo včetně veškerého vybavení, ale cateringová firma si myslela, že stany přijedou demontovat až pozítří.

 

10. A kolik to vlastně bude stát?

Jestli teď čekáte, že dostanete univerzální radu, kolik by měla stát svatební hostina, tak tu pro vás bohužel nemáme. Co vám ale doporučit můžeme je to, mít jasnou představu o tom, kolik za ni chcete utratit. A mít tuto představu ještě před první schůzkou s cateringovou firmou a také ji na schůzce prodiskutovat. Ušetříte si tím totiž spoustu času. Pokud totiž vaše představa bude nerealistická, firma vás na to upozorní hned na schůzce. Samozřejmě nemůžete čekat, že dostanete na konci schůzky cenovou nabídku. Na tu si budete muset pár dní počkat. Ale profíci vám řeknou, že na raut se sushi, krevetami, kaviárem a all inclusive nápoji vám váš budget stačit nebude a musíte buď upravit cenovou představu, nebo zadání rautu. A to všechno můžete projednat hned na první schůzce a ušetříte sobě čas, který by zabrala následná změna menu, a firmě práci s další kalkulací.


Všechny články z našeho blogu:

Zajímá vás naše nabídka?

Ozvěte se Veronice na veronika@nemymedved.cz nebo vyplňte poptávkový formulář níže.